Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Δελτίο Τύπου Μυτιλήνη


Στις 1 ως 5 Οκτωβρίου 2010 πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στην Μυτιλήνη το 9ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Γεωπάρκων, με συμμετοχή 400 επιστημόνων από 45 χώρες. Την δεύτερη ημέρα του συνεδρίου (Σάββατο 2 Οκτώβρη) παρουσιάστηκαν και οι εργασίες:   ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΕ ΤΡΑΒΕΡΤΙΝΙΚΕΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙ­ΔΕΣ. ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΑΣΠΡΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ΠΡΟΜΑΧΩΝ (Ν. ΠΕΛΛΑΣ, Β. ΕΛΛΑΔΑ) από τους Δημήτρη Καραδημητρίου και Γιώργο Λαζαρίδη, και
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΟΜΑΧΩΝ
Από τον Δημήτρη Καραδημητρίου, ο οποίος συμμετείχε στο προεδρείο των συνεδριάσεων εκείνης της ημέρας. Ο Γιώργος Λαζαρίδης είναι γεωλόγος, σπηλαιολόγος και υποψήφιος διδάκτορας στην Παλαιοντολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ο Δημήτρης Καραδημητρίου είναι μαθηματικός στο Γυμνάσιο Προμάχων, και συντονίζει την Περιβαλλοντική Ομάδα του Γυμνασίου Προμάχων(ΠΟΓΠ) τα τελευταία 6 χρόνια.
Στην πρώτη παρουσίαση, παρουσιάστηκαν οι ιδιαιτερότητες των τραβερτινικών πετρωμάτων της Αλμωπίας, που εντοπίστηκαν από τις μελέτες των γεωλόγων Γιώργου Λαζαρίδη και Κορίνας Πιπερά (εδαφολόγο και σπηλαιολόγο από το Α.Π.Θ.) και της ΠΟΓΠ, και έγινε πρόταση για ίδρυση Εκπαιδευτικού Πάρκου στην Αλμωπία με Περιβαλλοντική κυρίως θεματολογία. Αυτή η πρόταση στηρίχθηκε, κυρίως, στην  δυνατότητα ποικιλίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων που μπορούν να υλοποιηθούν σε μια  τραβερτινική αναβαθμίδα, που ήδη υπάρχουν αρκετές εντοπισμένες στην ευρύτερη περιοχή, καθώς και σε θέματα που μπορούν να αναπτυχθούν σε: γεωθερμικά πάρκα, ιαματικές πηγές, σπήλαια, απολιθωματοφόρες περιοχές, τον τυρφώνα του Ντόμπρο Πόλε, αρχαιολογικές τοποθεσίες, μοναστήρια, δασικά οικοσυστήματα και ιδιαίτερα τις συστάδες της πενταβέλονου πεύκης, τις περιοχές του δικτύου NATURA 2010, κλπ.
Στην δεύτερη παρουσίαση, δόθηκε συγκεκριμένη πρόταση εκπαιδευτικού προγράμματος. Από τον Μάρτιο του 2008 η ΠΟΓΠ έχει ολοκληρώσει και υλοποιεί πρόγραμμα σπηλαιολογικής εκπαίδευσης για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, και από τον Φλεβάρη του 2010 για μαθητές Δημοτικών και Νηπιαγωγείων. Αυτή η πρόταση είχε κατατεθεί για πρώτη φορά στην αίτηση του Δήμου Αριδαίας για ίδρυση Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στους Προμάχους, τον Απρίλη του 2008.
Οι στόχοι του προγράμματος είναι:
 Να γνωρίσουν οι μαθητές τις σπηλιές (αυτόν τον άγνωστο κόσμο).
Να καταλάβουν ότι και η φύση έχει κέφια.
Να έρθουν σε επαφή και να σεβαστούν ένα οικοσύστημα διαφορετικό από αυτά που έχουν συνηθίσει, αν και πολλές φορές είναι δίπλα μας.
Να κατανοήσουν ότι με την φύση δεν παίζουμε, ακολουθούμε τους κανόνες της, αν θέλουμε να επιβιώσουμε.
Να εξηγήσουν την συγκινησιακή φόρτιση, που μας διακατέχει σε μία σπηλιά.
Να μάθουν, να εργάζονται, σε ένα περιβάλλον, εκ πρώτης όψεως, μη φιλικό για τον άνθρωπο.
Να αξιολογούν καταστάσεις και συνθήκες, και να παίρνουν γρήγορα και ώριμα αποφάσεις.
Να ευαισθητοποιηθούν και να ενεργοποιηθούν, σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, καθώς, και να διαπιστώσουν, ότι οι επιλογές μας, από μόνες τους αποτελούν οικολογικό πρόβλημα.
Το θέμα του προγράμματος αυτού επιλέχθηκε λόγω του ενδιαφέροντος που έχει η επίσκεψη σε μία σπηλιά. Τη συγκίνηση που κρύβει η επίσκεψη μέσα σε έναν τόπο τόσο άγνωστο σε μας (σκοτεινό, υγρό, σιωπηρό, υπόγειο).Την άγνοια που έχουμε για αυτόν τον κόσμο. Συνδέεται επίσης άμεσα με την παράδοση, την φύση, και ίσως στο μέλλον, με την οικονομία της Αλμωπίας. Ταυτόχρονα το θέμα σπηλιά αποτελεί ένα μεγάλο περιβαλλοντικό κεφάλαιο αφού για κάποιους αποτελεί έναν σκουπιδότοπο που μπορούν να πετάξουν, να κρύψουν ή να θάψουν κάθε είδους σκουπίδι και απόβλητο. Αποτελεί έναν τόπο που κατοικούσαν οι πρόγονοί μας, και ίσως, χρειαστεί να κατοικήσουμε, και εμείς στο μέλλον. Καθώς και ότι οι έρευνες εκεί μέσα αποκαλύπτουν πολλά για το παρελθόν της Γης, σαν σύστημα. Δεν υπάρχει πολύς χρόνος τυπικής διδασκαλίας αλλά περισσότερο θεατρικό παιγνίδι, βιωματικά εργαστήρια, ασκήσεις εμψύχωσης, προβολή βίντεο και αρκετές συζητήσεις ανατροφοδότησης. Είναι σαφές από τη φιλοσοφία και τη διατύπωση των στόχων ότι δεν ενδιαφερόμαστε για να αποκτηθούν σπηλαιολογικές γνώσεις (πέρα από τις στοιχειώδεις), αλλά για την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης (αφού οι σπηλιές είναι μόνο η αφορμή ).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου